Fran Bow

Fran Bow

2015 ilmestynyt psykologinen kauhuseikkailu Fran Bow kertoo 10-vuotiaasta tytöstä, joka on menettänyt vanhempansa. Mieleltään järkkyneenä hänet on suljettu lasten mielisairaalaan. Tarina sijoittuu 1940-luvulle. Erityistä pelissä on mekaniikka, joka perustuu kahden todellisuuden tason välillä liikkumiseen. Fran elää vuoroin realistisessa, vuoroin kauhufantastisessa maailmassa. Pelin käsikirjoittaja on kertonut tekemisen olleen terapeuttista, sillä hän on käyttänyt siinä omaelämäkerrallisia aineksia. Franin tarina on jännittävä ja yllättävä, mutta myös hyvin hämmentävä.

Fran Bown on tehnyt ruotsalainen pelistudio Killmonday Games. Natalia Figueroa vastaa tekstistä ja kuvituksesta mukaan lukien animaatio, ja Isak Martinsson vastaa koodista ja musiikista. Tekijäluettelon mukaan he jakavat pelin suunnittelun sekä äänisuunnittelun. Näin pienellä kokoonpanolla tehdyksi peliksi Fran Bow on todella laadukas. Se on Killmonday Gamesin tähän asti suurin ja toistaiseksi ainut kaupallinen tuotanto. Lisää on kuitenkin tulossa vuonna 2019. Little Misfortunea kuvataan interaktiiviseksi tarinaksi, jossa siinäkin on pääosassa pieni tyttö. Hienolta näyttää.

Fran Bow: doctor

KUVA: Tohtori vaikuttaa hyväntahtoiselta, mutta Fran haluaa vain paeta. Pelissä käydään paljon dialogeja, jotka sisältävät valintatilanteita. Vaihtoehtoja Franin antamaksi vastaukseksi on aina kaksi.

Kauhistuttava tarina

Fran Bown vanhemmat ovat kuolleet paloittelumurhan uhreina. Shokkiin joutunut Fran on juossut metsään yhdessä kissansa Mr. Midnightin kanssa. Pelaaja aloittaa Franin herätessä mielisairaalassa lukittujen ovien takana. Päätehtävänä on paeta, löytää rakas kissa ja palata kotiin täti Gracen luo. Franin erityinen kyky tai sairaus tekee pakomatkasta vaiheikkaan.

Fran elää enemmän kauhunsekaisessa fantasiatodellisuudessa kuin todellisuudessa, jonka pelaaja voi tunnistaa realistiseksi. Paha olento apulaisineen ajaa Frania takaa, ja fantasiamaailman ystävällisemmätkin olennot ovat omalla tavallaan arveluttavia. Franilla on myös pitkään tunnistamattomissa pysyvä auttaja ja johdattaja, johon on vaikea luottaa.

Fran Bow: Phil

KUVA: Pillerin syöminen paljastaa toisen tason, jolla on paljon uhkaavaa kuvastoa. Tasolta toiselle siirtyminen tapahtuu helposti kuin katkaisijaa napsauttamalla. Se luo vaikutelman kuin Fran hallitsisi omaa psykoottisuuttaan.

Tulkinnallisesti Fran Bown tarina on haastava. Pakomatka voi tarkoittaa pakomatkaa konkreettisesti tai sisäisesti; ajattelen, että se oli molempia. Johtaako pako kuitenkin kuolemaan, sitä on vaikea sanoa. Kun Fran löytää lopussa Grace-tädin luo, ei palatakaan tavalliseen ja turvalliseen elämään, vaan Franin alta vedetään matto vielä kerran.

Kaiken kaikkiaan Fran Bown tarinan voi kokea hyvin ahdistavaksi. Se on kuitenkin mielikuvituksekas ja siinä on kauniitakin elementtejä. Fran ei ole mieleltään terve lapsi, ja pelaajana koin, etten voinut häntä parantaa. Tehtäväni oli vain elää Franin fantasiat todeksi.

Fran Bow: king

KUVA: Pelin aikana Fran kokee muodonmuutoksen ihmisestä puuksi ja taas takaisin ihmiseksi.

Fantastinen grafiikka

Pelin grafiikka tuntuu kaikkein mieleenpainuvimmalta. Se on käsinpiirretyn ja -väritetyn näköistä, hyvin toisenlaista kuin digitaalisesti siloteltu tyyli, mitä näkee pelien valtavirrassa, tai edes marginaalisempien seikkailupelien pikseligrafiikka. Grafiikan tyyli myös vaihtelee pelin sisällä. Siinä on minipelin kaltaisia toiminallisia jaksoja sekä tarinaa eteenpäin vieviä välinäytöksiä, joiden tyyli on hyvin erilainen kuin pääosassa peliä. Sanoisin Fran Bowta taiteellisesti kunnianhimoiseksi.

Fran Bow: beware

KUVA: Välinäytökset toivat mieleen mykkäelokuvat.

Musiikki ja äänimaailma sitä vastoin oli korkeintaan keskinkertaista. Paikoin ääniefektit olivat keskeisessä osassa, mutta musiikki jäi täysin taustalle. Jotenkin jäin kaipaamaan ääninäyttelyä, mutta näin pienen budjetin pelissä se lienee ollut mahdottomuus. Killmonday Games keräsi Indiegogon kautta joukkorahoitusta reilut 28 000 dollaria.

Seikkailu rinnakkaisissa todellisuuksissa

Fran Bow on point-and-click-seikkailupeli, ja se perustuu tavaraluettelon käytölle. Vaikka tarina on osin surrealistinen, tehtävien ratkaisut ovat loogisia. Koin vaikeustason helpoksi, mutta loppua kohti eteen tuli muutama tehtävä, joiden ratkaisemiseksi tarvitsin läpipeluuohjeita. Tavaraluettelon käyttö ei tarjonnut mitään suuria oivalluksia.

Fran Bow: inventory

KUVA: Tavaraluettelo avataan vasemmassa alareunassa olevasta kukkaron kuvasta.

Kahden todellisuuden tason vaihtelu teki pelaamisesta kuitenkin tavallista mielenkiintoisempaa. Franillä on käytettävissä purkki psyykelääkettä, jota ottamalla hän siirtyy kauhuelementtien värittämään todellisuuteen. Lääkkeen ottaminen toisen kerran (ehkä epäloogisesti) palauttaa hänet arkitodellisuuteen. Franin tripit ovat näin pelaajan hallinnassa. Itselläni se tuntui lieventävän shokkivaikutusta, joka kauhutodellisuudella oli. Siihen osasi varautua.

Pelin jälkimmäisellä puoliskolla Fran kadottaa pilleripurkkinsa, mutta tilalle tulee vuodenaikakello. Fran herää merkillisessä taivastodellisuudessa – se todellakin viittaa kuolemaan –, jossa operoidaan siirtymällä omaehtoisesti vuodenaikojen välillä. Sama paikka näyttää luonnollisesti toisenlaiselta eri vuodenaikana, ja tätä käytetään hyväksi tehtävien suorittamisessa.

Fran Bow: wizard

KUVA: Taivasmaailmassa Franin käytettävissä on siirrettävä vuodenaikakello. Esimerkiksi velhon luolan sisäänkäynti tulee näkyville ainoastaan talvisin.

Minulla Fran Bown erityismekaniikka toi mieleen vuonna 2013 ilmestyneen pelin The Silent Age, jossa pelaajan käytettävissä on taskukokoinen aikakone. Molemmissa voi tuoda aikojen ja todellisuuksien yli esineitä toiseen ja tarina etenee useammalla kuin yhdellä tasolla.

Lopuksi

Fran Bowssa on paljon dialogia, mielestäni liian paljon. Dialogeissa on valintatilanteita, joilla ei kuitenkaan tuntunut olevan pelillisesti merkitystä. Peli tuntui myös hyvin pitkältä. Käytin läpipeluuseen tosiasiallisesti vähän yli 8 tuntia. Tarinan tiivistäminen hieman olisi voinut tehdä siitä sopusuhtaisemman kokonaisuuden.

Franin pakomatka on monipolvinen, monikasvoinen ja monitulkintainen. Grafiikka loistaa, mutta äänimaailma ei pääse samalle tasolle. Keskivertoa seikkailupeliä kannattelee kahden todellisuuden tason raju vaihtelu. Annan pelikokemukselleni yleisarvioksi 71 pistettä sadasta.

Fran Bow: bar

KUVA: Pelissä ohjataan lyhyen aikaa kissaa Franin sijasta.

Saatavuus

Fran Bow on saatavilla alustoille Windows, macOS, Linux, Android ja iOS.

 Seuraa
  
 Peliarkisto
Mitä, kuka?

Julius S, old school -pelaaja Pohjois-Suomen pöheiköstä. Tarinaperustaisten videopelien kohtuukuluttaja, joka liehuttaa mielellään indie-lippua. Motto: Paras peli ei ole se, joka pitää suurinta meteliä, vaan se joka puhuu sinulle.

Pidän myös toista blogia, joka keskittyy interaktiiviseen kirjallisuuteen ja sivuaa siten usein pelejä: Kirjallisen suunnistajan lokikirja

Top-10

(blogin arvio asteikolla 100)

  1. Valhalla and the Lord of Infinity (94)
  2. Neuromancer (92)
  3. Samorost 3 (90)
  4. This War of Mine (86)
  5. Technobabylon (84)
  6. Shadowrun Hong Kong (84)
  7. The Last Door – Collector's Edition (82)
  8. Always Sometimes Monsters (81)
  9. The Dream Machine (81)
  10. Gabriel Knight: Sins of the Fathers – 20th Anniversary Edition (80)

KAIKKI PELIT

Arvion perusteet
Pistemäärä on annettu pelikokemukselle ja pelille kokonaisuutena: se ei ole pelin eri osa-alueiden yhteenlaskettu summa tai keskiarvo. Kaikki blogissa arvioidut pelit ovat pelaamisen arvoisia, muuten ne eivät olisi täällä.


Seuraavana pelijonossa
  • Apocalipsis: Wormwood Edition
  • Lamplight City
  • Thimbleweed Park
  • Unavowed

Odotan valmistumista:

  • Code 7
  • Foxtail
  • Kentucky Route Zero
  • Void & Meddler