Hero of the Kingdom III (2018)

Hero of the Kingdom III

Jatkoin samalla roolipeli-seikkailulinjalla ja pelasin Hero of the Kingdom -sarjan kolmannen osan. Roolipeliominaisuudet ovat vahvistuneet entisestään ja samalla pelistä on tullut aiempia osia mekaanisempi. Metsästys-keräilyn lisäksi siinä on vahva painotus oman hahmon ominaisuuksien kehittämisessä. Hero of the Kingdom III:n tarina on sijoitettu oleellisesti välinäytöksiin, joissa ei ole vuorovaikutusta. Oma hahmo näkee näkyjä aiemmin tapahtuneesta samaan aikaan, kun hän häärii täyttä höyryä reaaliaikaisessa pelimaailmassa. Luonnonvarat uusiutuvat tiuhaan tahtiin eikä niiden loppumisesta ollut vaaraa.

Kahden hengen slovakialainen pelistudio Lonely Troops tuntuu löytäneen oman ekolokeronsa Hero of the Kingdom -pelitrilogiallaan ja kahdella samaan maailmaan sijoittuvalla spin-offilla. Niitä aiemmin he ovat tehneet strategiapelejä, jotka eivät ole olleet yhtä suosittuja. Hero of the Kingdom III:n creditsien mukaan ohjelmoinnista vastaa Jaroslav Kurčík ja grafiikasta Tomáš Kurčík.

Hero of the Kingdom III: king
Hero of the Kingdom III:ssa oma hahmo metsästää, kerää ja taistelee itsensä aina kuninkaan luokse asti. Kuningas suree menetettyä tytärtään, ja on sanomattakin selvää, että tämä on pelastettava.

Metsästäjä-keräilijän runsaudensarvi

Hero of the Kingdom III:ssa oma hahmo muistuttaa aiempien sarjan osien sankareita, jotka kulkevat kaikki niin sanotusti ryysyistä rikkauksiin. Tälläkin kertaa tavataan orpo nuorimies, jota kohtalo kurittaa mutta samalla nostaa maineeseen. Fantasiamaailmassa on taas katastrofi käsillä. Maanjäristykset ravistelevat tanteretta ja hirviöitä sikiää esiin.

Hero of the Kingdom III: fight
Helvetti on irti. Maa järisee, ja niin maan alla kuin maan päälläkin esiin putkahtelee jättikokoisia hämähäkkejä, zombeja ja erilaisia demoneita ja hirviöitä. Niitä ei kukisteta pelkästään miekan voimin, vaan usein tarvitaan taikajuomia ja myrkkyä ja riittävä osaamistaso. Pelin edetessä haasteet ja vaatimukset käyvät yhä suuremmiksi. Hirviöiden kohtaamisen lisäksi maanalaisissa tiloissa saa mahdollisuuden louhia malmeja.

Pelaajan ensisijaisena tehtävänä on avata ja tutkia pelimaailma läpikotaisin. Tässä tehtävässä edetessään hän alkaa nähdä näynkaltaisia välähdyksiä valtakunnan prinsessasta, joka vastustaa isänsä toiveita järkiavioliitosta ja hakee vapauttaan kielletystä laaksosta. Näin prinsessa joutuu ihmeellisen rubiinin valtaan ja jää vangiksi. Ensin oma hahmo ei ymmärrä näkyjen merkitystä, mutta pikku hiljaa hänen oma reaaliaikainen elämänsä yhtyy näkyjen kanssa ja ne saavat selityksen.

Hero of the Kingdom III: abundance
Pelissä todella riittää metsästettävää, kerättävää ja lahdattavaa. Kohteet on merkitty keltaisin klikattavin ikonein, mutta näytöllä on myös kätkettyä tavaraa: esimerkiksi sieniä, munia ja hylättyjä laatikoita.

Pelin ydinmekaniikka käsittää metsästyksen ja keräilyn. Tämän lisäksi lahdataan hirviöitä, mutta senkin tavallaan voi katsoa metsästykseksi, sillä hirviöitten "taskut" tulee samalla tyhjennettyä. Verrattuna pelisarjan aiempiin osiin uutta on tullut paitsi metsästyksen ja kalastuksen kohteisiin myös keräilykohteisiin, vaikka suurin osa tavaraluettelon sisällöstä on samanlaista. Suurin muutos on tapahtunut oman hahmon taitojen kehittymisessä, sillä nyt metsästyksen, kalastuksen ja keräilyn lisäksi laitetaan ruokaa, taotaan aseita ja sekoitetaan ihmejuomia. Kaikki määrät ovat moninkertaistuneet ja ne heijastelevat oman hahmon kehitystä. Maineen, energian ja rahavarojen lisäksi omalla hahmolla voi olla 9 erilaista kykyä, joista kukin voi kerätyn kokemuksen myötä nousta tasolle 100 asti.

Hero of the Kingdom III: resting
Pelisarjan kolmannessa osassa lepääminen on saanut ikioman näytön, jolla on myös toiminnallisuutta. Teltassa lepäämisen lisäksi voi valmistaa ruokaa, sekoittaa taikajuomia ja takoa aseita. Ne kaikki luonnollisesti vaativat tarvittavien ainesosien keräämistä ensin ja myös riittävän kokemustason saavuttamista.

Koin jonkinlaista ähkyä kaiken runsauden keskellä. Metsästys, kalastus, keräily, louhinta ja oikeastaan ihan kaikki alkoi tuntua juoksupyörältä: olin kuin pakonomaisesti rattaassa kiertävä hamsteri kerätessäni ja käyttäessäni ja tavoitellessani yhä korkeampia maine- ja taitotasoja. Alkuun tuntui tyydyttävältä, että kerättävää oli niin paljon, mutta lopulta kaikki tuli turhankin tutuksi eikä tuottanut enää löytämisen iloa. Uusien taitojen oppiminen kyllä kannatteli pitkälle, mutta toiston takia ei aivan loppuun asti. Onneksi tarina kuitenkin otti kopin ja motivoiduin rutinoituneesta toiminnasta saattaakseni tarinan päätökseen.

Hero of the Kingdom III: task
Pelissä on pienoistehtäviä kuten sarjan aiemmissakin osissa. Fantasiamaailman asukkaat pyytävät kuka mitäkin, toiset enemmän, toiset vähemmän. Joskus palkkioksi saa pelkkää mainetta. Tuntumani oli, että pienoistehtäviä oli aiempaa vähemmän tai ainakaan niitä ei ollut niin paljon päällekkäin voimassa.

Hero of the Kingdom III:n grafiikka on suurin piirtein Hero of the Kingdom II:n tasoa. Ehkä sitä voisi kuvata vaikutelmaltaan solidimmaksi, vähemmän hennoksi. 3D-elementtejä on myös enemmän. Välinäytöksissä esitellään aivan uusi tyyli, kun hahmot ovat suurempia ja zoomaustaso lähempää. Nautin maisemista ja hahmoista. Musiikki, äänimaisemat ja ääniefektit olivat minusta hyviä – hyvin valittuja pitäisi varmaan sanoa, koska pelissä on käytetty musiikki/äänipankkia. Musiikit ja äänimaisemat vaihtelevat paikkakohtaisesti. Valitettavasti aloin leipääntyä musiikkiin kuten pelimekaniikkaankin.

Hero of the Kingdom III: ruby
Valtakunnan prinsessa joutuu rubiinin valtaan etsiessään tosi rakkautta. Pelin välinäytöksissä oma hahmo näkee selvänäköisiä otteita prinsessan elämästä. Graafisesti uutta kolmannessa osassa on perspektiivin tuominen lähemmäs etäisten maisemakuvien sijaan.

Loppuarvio

Kurčíkin veljekset ovat tehneet hyvää työtä Hero of the Kingdom -pelitrilogiassaan. Sarja kehittyy edetessään, mutta samalla kolmas osa paljastaa, että metsästys-keräilyllä on rajansa, jonka jälkeen pelaaja väsyy, vaikka monimuotoisuus olisi kuinka runsasta. Hero of the Kingdom III:ssa läpipeluuaikani oli vähän vajaat kahdeksan tuntia, joten se on selvästi pidempi kuin kaksi ensimmäistä osaa. Kaksitasoinen tarinankerronta välinäytöksineen osoittaa tekijöiltä kunnianhimoa, ja minusta se toimi ihan hyvin. Tarina mukailee perinteisiä satuja nykyaikaisella twistillä. Ehkä olisin innostuneempi, jos sarjan kolmososa olisi ollut ensimmäinen sarjan peli, jonka pelaan. Nyt annan pelikokemukselleni kokonaisarvosanaksi 74 pistettä sadasta.

Olen kirjoittanut Samoojassa aiemmin sekä Hero of the Kingdomista että Hero of the Kingdom II:sta.

Hero of the Kingdom III: map
Hero of the Kingdom III:ssa pelimaailman kartan käyttötarkoitus on muuttunut olennaisesti. Nyt kaupankäynti on epärealistisen kätevää: se onnistuu etänäkin. Kartalla olevat keltaiset kohteet ovat oikoteitä eri kauppiaitten tiskille ja ne avaavat ainoastaan kaupankäynti-ikkunan eivätkä vie paikan päälle. Jäljellä olevat muutamat saappaat vievät oman hahmon paikan päälle, mutta vain alueen eli laakson tarkkuudella, kun aiemmin pelisarjassa ne veivät varsinaisten paikkojen eli näyttöjen tarkkuudella. Kakkososassa valitin vaikeutta muistaa yksittäisiä kauppiaita (mitä kukin myy ja ostaa), ja jouduin käymään heitä vaivalloisesti läpi yhä uudelleen. Nyt ongelma on ratkaistu, mutta samalla haastetaan pelaajan varsinaista paikkamuistia, ns. maisemamuistia, ja on hyödyllistä hahmottaa paikkojen sijainteja toisiinsa nähden. Tämä oli minulle kuitenkin helpompaa.

Saatavuus

Hero of the Kingdom III on saatavilla Windows-, macOS- ja Linux-käyttöjärjestelmille ainakin Steamistä ja GOG.comista. Fanaticalin tarjous koko trilogiasta eurolla näyttää olevan yhä voimassa.

 Seuraa
    
 Peliarkisto
Mitä, kuka?

Julius Smed, old school -pelaaja Pohjois-Suomen pöheiköstä. Tarinaperustaisten videopelien kohtuukuluttaja, joka liehuttaa mielellään indie-lippua. Motto: Paras peli ei ole se joka pitää suurinta meteliä, vaan se joka puhuu sinulle.

Pidän myös toista blogia, joka keskittyy interaktiiviseen kirjallisuuteen ja sivuaa siten usein pelejä: Kirjallisen suunnistajan lokikirja

 Uusimpia lokikirjassa
Top-10

Blogin arvio asteikolla 100

  1. Valhalla and the Lord of Infinity (94)
  2. Neuromancer (92)
  3. Samorost 3 (90)
  4. The Secret of Monkey Island (88)
  5. This War of Mine (86)
  6. Technobabylon (84)
  7. Shadowrun Hong Kong (84)
  8. The Sexy Brutale (83)
  9. The Last Door – Collector's Edition (82)
  10. Always Sometimes Monsters (81)

KAIKKI PELIT

Arvion perusteet
Pistemäärä on annettu pelikokemukselle ja pelille kokonaisuutena: se ei ole pelin eri osa-alueiden yhteenlaskettu summa tai keskiarvo. Kaikki blogissa arvioidut pelit ovat pelaamisen arvoisia, muuten ne eivät olisi täällä.

Pelialustana
  • Lenovo Legion T5 26AMR5 - AMD Ryzen 5 5600G - NVIDIA GeForce RTX 3060 12 Gt - Windows 11
  • Apple Mac Mini M2 Pro - macOS Sonoma
  • Retro Games The A500 Mini
  • VICE-emulaattorit
  • Satunnaisemmin myös muut emulaattorit
5 minuutin online-pelejä
Shepherd
Aztec Challenge
Mingle
Suositeltu pelimusiikki