Shadowrun: Hong Kong (2015)
Shadowrun Returns -roolipelisarjan kolmas itsenäinen osa ilmestyi elokuun loppupuolella 2015. Se on vahvaa jatkoa edellisille osille. Tarina, ympäristö ja hahmot ovat uusia, ja hahmonhallintaan on tullut uusia elementtejä, mutta laajempi pelimaailma ja strateginen ulottuvuus ovat yhteisiä. Shadowrun Hong Kong on korkeimman luokan indiepeli, jos sitä sellaiseksi voi enää edes sanoa; se on hioutunut, kehittynyt ja laaja.
Pelissä eletään vuotta 2056 ja nimen mukaisesti ollaan Hong Kongissa. Tässä maailmassa ihmiset, haltijat, örkit ja erilaiset henkiolennot elävät rintarinnan. Suuryritykset hallitsevat kaupunkivaltiota ja julkinen totuus on niiden sanelemaa. Kulisseissa käydään erilaisia valtataisteluja. Niitä käydään suuryritysten välillä ja sisällä sekä rikollisjengien välillä ja sisällä. Nämä kietoutuvat toisiinsa.
Orpopoika kadonneen kasvatti-isänsä jäljillä
Shadowrun-maailmassa pelaaja on shadowrunner, eräänlainen palkkasoturi, joka elättää itsensä tekemällä vaarallisia hämäräkeikkoja. Hong Kongissa keikkoja pelaajalle välittää häikäilemätön naisgangsteri, jolla on omat kaunansa ja pyrkimyksensä näillä ränsistyneillä kaupunginkulmilla.
Mahjong-salongissa käydään toistuvasti gangsterirouvan puheilla. Hän on pelaajan "fixer".
Keikat koskevat muun muassa tiedonhankintaa ja sabotaasia, ja ne sisältävät toimintaa, mikä tarkoittaa vuoropohjaisia taisteluja. Vuoropohjaisuus antaa aikaa harkita omaa strategiaa, eikä pulssi pääse nousemaan korkeaksi. Myös isometrinen grafiikka luo etäisyyttä tilanteeseen, mitä totta puhuen pidän pelkästään hyvänä asiana.
Yhteenotto puistoa vartioivien henkien kanssa. Alhaalla näkyvät oman hahmon sillä hetkellä hallitsemat taiat.
Pelin tarina koskee läheisesti oman hahmon perhetaustaa. Hänet lapsena kadulta adoptoinut mies pyytää apua hämärissä ja hälyttävissä olosuhteissa ja samassa yhteys tähän katoaa. Yhdessä kasvattiveljen ja muutaman muun hahmon kanssa lähdetään selvittelemään, mihin kasvatti-isä on kadonnut.
Samalla alueen väkeä, myös pelaajaa, vaivaavat todentuntuiset painajaisunet. Pahamaineisesta slummista vuotaa "huonoa qi-energiaa" ja jokin mahtava astraaliolento on tunkeutumassa maailmaan. Pelissä lainataan itämaista mytologiaa. Magiikantäyteinen tarina keriytyy vähitellen auki ja kaikki saa lopulta selityksensä. Pelaajan toiminnan ansiosta täydelliseen toivottomuuteen vajonnut slummi voi saada uuden mahdollisuuden.
Pelissä vuorottelevat tarinaa edistävät jaksot, strateginen toiminta, ympäristön tutkiminen, keskustelut ja kaupankäynti.
Magiikkakaupan nainen tuli tutuksi, koska olin itsekin maagikko.
Shadowrun Hong Kongissa on paljon luettavaa. Siinä on runsaasti taustoittavaa materiaalia sekä hahmoista että suoritettavista keikoista. Se tekee pelimaailmasta oman universuminsa. Yhdessä upean grafiikan kanssa tulos on pelihistoriaa.
Hahmoevoluutio
Pelin tarinaan ja maailmaan voi syventyä haluamassaan määrin. Oman hahmon voi ottaa sydämelleen ja luoda hänen luonteestaan ja asenteestaan tietynlaisen lukuisissa eri keskusteluissa käytyjen valintojen kautta. Onko hän raaka vai avulias? Kumpi merkitsee enemmän, raha vai kunniallisuus? Nämä eivät kuitenkaan ole pelissä varsinaisia ominaisuuksia.
Hahmoeditorissa tehdyt valinnat vaikuttavat keikoilla tarvittaviin ominaisuuksiin ja ovat keskeinen osa strategista suunnittelua. Pelin alussa määrätään perussuuntautuminen, mutta pelin kuluessa voi omalle hahmolle hankkia myös aivan uusia ominaisuuksia.
Aina saatavilla olevalta kämmentietokoneelta voi tarkistaa tehtävätilanteen, oman hahmon ominaisuudet ja tavaravaraston.
Onnistuneista keikoista saa ns. karmapisteitä ja rahaa. Pisteitä käyttämällä kehitetään oman hahmon kykyjä. Rahaa tarvitaan aseiden, mukaan lukien monenlaiset taiat, ja varusteiden hankintaan. Pelimaailmassa on useita kauppiaita.
Oman hahmon lisäksi myös omaan tiimiin kuuluvat hahmot kehittyvät suoritettujen keikkojen myötä, ja pelaaja voi jonkin verran vaikuttaa, mihin suuntaan ja mitä uusia ominaisuuksia he saavat.
Vaikeusaste
Pelin vaikeusasteen saa valita. Vaihtoehtoja on kolme: helppo, normaali ja vaikea. Vastustajat kävivät alussa yllättävän rankasti päälle, ja esimerkiksi suorituskykyä parantavia "lääkkeitä" oli saatavilla vain vähän. Omien hahmojen kehittyessä myös vastustajat ja tehtävät tulevat vaikeammiksi. Alun vaikeudenkokemusta lukuun ottamatta tämä vastavuoroisuus tuntui kuitenkin sopivalta.
Matriisissa käytetään omanlaistaan asesettiä, erilaisia haittaohjelmia. Matriisi on saanut uuden ilmeen ja uusia ulottuvuuksia sitten edellisten sarjan osien. Tykkäsin.
Vastustajia on monenlaisia ja erilaisiin vastustajiin tepsivät erilaiset keinot. Riippuen paikasta, vastustajien määrästä ja laadusta tilanteissa toimivat erilaiset strategiat. Aina pätevä liike on suojan taakse vetäytyminen. Itse katsoin parhaaksi eliminoida aina velhot ja shamaanit ensimmäisenä, vasta sitten asekourat. Matriisissa on omat sääntönsä.
Shadowrun Hong Kongista voisi kertoa niin paljon. Se on todellakin maailma, joka pitää kokea itse. Alkuun pääsee kyllä kokematonkin, ja virheistähän oppii. Mestariksi tuleminen vaatii jo ajatustyötä. Minä en ole tässä pelimaailmassa hyvä, joskus keikat ovat menneet aika surkeasti ja olen vain väkisellä painanut läpi. Mutta se ei ole estänyt minua nauttimasta.
Hedelmällinen Shadowrun
Shadowrun Returns -maailma perustuu suosittuihin Shadowrun-lautapeleihin, joita on tehty vuodesta 1989 lähtien. Tämän kyberpunkmaailman ja peli-idean takana on Jordan Weisman, pelialan konkari. Hän on myös johtanut tietokonepeliversioiden tekemistä. Shadowrun Returns -pelit ovat mitä suurimmassa määrin tiimityötä, mutta toinen keskeinen henkilö tuotannossa on ollut Mitch Gitelman, joka yhdessä Weismanin kanssa perusti pelistudio Harebrained Schemesin.
Shadowrun Hong Kong ylitti yli kymmenkertaisesti Kickstarter-joukkorahoitustavoitteensa. Se on siis fanien syvästi odottama peli, ja mielestäni pettymykseen ei ole syytä. Toki peli voisi olla toteutunuttakin laajempi. Keikkoja voisi olla enemmän. Minua jäi vähän harmittamaan, etten voinut pelata pitkälle kehittyneillä hahmoillani pitempään. Juuri kun sain ominaisuudet ja varustelut kuntoon, peli loppui.
Pelin alussa valitaan oman hahmon pääpiirteet. Potretteja on käsittämättömän paljon, liekö sitten seurausta ylimääräisestä rahoituksesta. Mielestäni resurssin olisi voinut käyttää paremminkin.
Jos pelimaailma inspiroi, pelipaketin mukana tulee editori, jolla voi luoda omia keikkatilanteitaan. Pelaajat jakavat näitä Steam-yhteisöfoorumilla, joten jos nälkä jää varsinaisen pelin jälkeen vaivaamaan, sieltä voi etsiä tyydytystä.
Loppuarvio
Grafiikka ja ambient-musiikki loistavat, ja pelin kaikki eri osa-alueet toimivat erinomaisesti yhteen. Tarina ja maailma ovat vahvat. Kuinka syvälle siihen haluaa mennä, on pelaajan oma asia. Itse en jaksanut lukea keikkoja taustoittavia tietoja huolellisesti tai jutella kaikkien hahmojen kanssa tyhjentävästi.
Shadowrun Hong Kongille annan yleisarvioksi 84 pistettä sadasta. En pidä sitä pohjimmiltaan indiepelinä, se tuntuu massamarkkinoille suunnatulta. En myöskään näe siinä mitään sinänsä omaperäistä tai edistyksellistä. Se on kuitenkin hyvä peli sanan varsinaisessa merkityksessä.
Saatavuus
Shadowrun Hong Kong on saatavilla Windows-, Mac OS X -ja Linux-käyttöjärjestelmille GOG.comista, Humblesta tai Steamistä. Humblen versio sisältää DRM-vapaan tiedoston lisäksi Steam-avaimen. Aiemmat pelisarjan osat, Shadowrun Returns ja Shadowrun Dragonfall, ovat saatavilla myös Androidille ja iOS:ille.
Seuraa
Peliarkisto
Mitä, kuka?
Julius Smed, old school -pelaaja Pohjois-Suomen pöheiköstä. Tarinaperustaisten videopelien kohtuukuluttaja, joka liehuttaa mielellään indie-lippua. Motto: Paras peli ei ole se joka pitää suurinta meteliä, vaan se joka puhuu sinulle.
Pidän myös toista blogia, joka keskittyy interaktiiviseen kirjallisuuteen ja sivuaa siten usein pelejä: Kirjallisen suunnistajan lokikirja
Uusimpia lokikirjassa
Top-10
Blogin arvio asteikolla 100
- Valhalla and the Lord of Infinity (94)
- Neuromancer (92)
- Samorost 3 (90)
- The Secret of Monkey Island (88)
- This War of Mine (86)
- Technobabylon (84)
- Shadowrun Hong Kong (84)
- The Sexy Brutale (83)
- The Last Door – Collector's Edition (82)
- Always Sometimes Monsters (81)
Arvion perusteet
Pistemäärä on annettu pelikokemukselle ja pelille kokonaisuutena: se ei ole pelin eri osa-alueiden yhteenlaskettu summa tai keskiarvo. Kaikki blogissa arvioidut pelit ovat pelaamisen arvoisia, muuten ne eivät olisi täällä.
Pelialustana
- Lenovo Legion T5 26AMR5 - AMD Ryzen 5 5600G - NVIDIA GeForce RTX 3060 12 Gt - Windows 11
- Apple Mac Mini M2 Pro - macOS Sequoia
- Retro Games The A500 Mini
- VICE-emulaattorit
- Satunnaisemmin myös muut emulaattorit