Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today

Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today

Huhtikuussa 2015 ilmestynyt Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today on useampiosaiseksi kaavaillun seikkailupelisarjan ensimmäinen osa. Se sijoittuu dystooppiseen tulevaisuuteen tai ehkä pikemminkin vaihtoehtoiselle 2010-luvulle. Maailman yli on pyyhkäissyt niin sanottu "suuri aalto", jonka seurauksena on koettu luonnonmullistuksia ja muuta kummallista, kuten tuntemattomalla tavalla leviävä sairaus, joka saa kommunikoimaan kuolleiden kanssa. Peli kuvaa karulla tavalla sivistyksen jälkeistä maailmaa ja ihmisten tapoja reagoida järjestäytyneen siviiliyhteiskunnan romahtamiseen.

Koko juttu

DreamBreak

Dreambreak

Heinäkuun loppupuolella 2016 lmestynyt DreamBreak on dystopia tulevaisuuden Neuvostoliitosta, vaihtoehtoista historiaa siis. Se on venäläisen pelistudion tekemä, ja koin kiusausta tulkita sitä heijastukseksi nykypäivästä. 90-luvun alkupuolella ilmestynyt elokuvamainen tasohyppelypeli Flashback on sen ilmeinen inspiraation lähde. DreamBreak on saanut jokseenkin ristiriitaisia arvioita. Pelinä se on hieman raakile, mutta jos bugeja ei oteta huomioon, oma pelikokemukseni ei ollut ollenkaan huono.

Koko juttu

Shardlight

Shardlight

Viime tiistaina ilmestynyt Wadjet Eye Gamesin takuuvarma uutuustuotanto Shardlight on samaan aikaan klassinen ja moderni seikkailu. Klassinen, koska se on tehty AGS-pohjalle, ja moderni johtuen päähahmosta ja tietyistä juonenkäänteistä. Ensi alkuun jopa laahaavalta tuntunut tarina tiivistyi jännäriksi loppua kohti ja siinä ollaan perimmäisten elämän ja kuoleman kysymysten äärellä.

Koko juttu

The Samaritan Paradox

The Samaritan Paradox

Huhtikuussa 2014 ilmestynyt The Samaritan Paradox on 1980-luvun Ruotsiin sijoittuva, yhteiskunnallis-moraalista teemaa käsittelevä seikkailupeli, joka on toteutettu retrotyyliin. Se on ruotsalaisen Faravid Interactiven ensimmäinen tuotanto ja sellaiseksi hyvin kunnianhimoinen ja laaja. Sitä kuitenkin vaivaa laadullinen epätasaisuus sekä tehtävissä, käsikirjoituksessa että audiovisuaalisessa toteutuksessa.

Koko juttu

Lisää pelejä

 Seuraa
    
 Blogiarkisto
Mitä, kuka?

Julius S, old school -pelaaja Pohjois-Suomen pöheiköstä. Tarinaperustaisten videopelien kohtuu(suuri)kuluttaja, joka liehuttaa mielellään indie-lippua. Motto: Paras peli ei ole se, joka pitää suurinta meteliä, vaan se joka puhuu sinulle.

Pidän myös toista blogia, joka keskittyy interaktiiviseen kirjallisuuteen ja sivuaa siten usein pelejä: Kirjallisen suunnistajan lokikirja

Top-10

(blogin arvio asteikolla 100)

  1. Valhalla and the Lord of Infinity (94)
  2. Neuromancer (92)
  3. Samorost 3 (90)
  4. This War of Mine (86)
  5. Technobabylon (84)
  6. Shadowrun Hong Kong (84)
  7. The Last Door – Collector's Edition (82)
  8. Always Sometimes Monsters (81)
  9. The Dream Machine (81)
  10. Gabriel Knight: Sins of the Fathers – 20th Anniversary Edition (80)

KAIKKI PELIT

Arvion perusteet
Pistemäärä on annettu pelikokemukselle ja pelille kokonaisuutena: se ei ole pelin eri osa-alueiden yhteenlaskettu summa tai keskiarvo. Kaikki blogissa arvioidut pelit ovat pelaamisen arvoisia, muuten ne eivät olisi täällä.

Kiinnostavaa Kickstarterissa