Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today

Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today

Huhtikuussa 2015 ilmestynyt Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today on useampiosaiseksi kaavaillun seikkailupelisarjan ensimmäinen osa. Se sijoittuu dystooppiseen tulevaisuuteen tai ehkä pikemminkin vaihtoehtoiselle 2010-luvulle. Maailman yli on pyyhkäissyt niin sanottu "suuri aalto", jonka seurauksena on koettu luonnonmullistuksia ja muuta kummallista, kuten tuntemattomalla tavalla leviävä sairaus, joka saa kommunikoimaan kuolleiden kanssa. Peli kuvaa karulla tavalla sivistyksen jälkeistä maailmaa ja ihmisten tapoja reagoida järjestäytyneen siviiliyhteiskunnan romahtamiseen.

Koko juttu

The Dream Machine

The Dream Machine

Sarjamuotoisen The Dream Machinen viimeinen, kauan odotettu kuudes osa ilmestyi toukokuussa 2017. Tässä konkreettisesti käsityönä toteutetussa pelissä ohjataan elämässään nalkkiin jäänyttä nuorta miestä, josta tulee erään kerrostalon asukkaat vuokraisännältään pelastava sankari. Seikkailu vie hänet toisten uniin, aina kollektiivisen unimaailman ytimeen asti. Osa osalta ilmestynyttä peliä on ollut mielenkiintoista seurata; jokainen niistä on onnistunut yllättämään minut erilaisuudellaan.

Koko juttu

Kathy Rain

Kathy Rain

2016 ilmestynyt Kathy Rain jatkaa 1990-luvun alkupuolen klassisten seikkailupelien perinnettä. Se myötäilee niitä nykypelaajaa miellyttävällä tavalla: paras on säilytetty ja turhauttava karsittu pois. Minulle pelikokemus oli ennen kaikkea rentouttava. Tarina kantoi hyvin, se viihdytti ja veti vakavaksi sopivassa suhteessa. Kakkupohja LucasArtsin reseptillä, täyte mukaillen Gabriel Knightia ja ripaus Twin Peaksia pintaan – kuulostaako hyvältä?

Koko juttu

Sanitarium

Sanitarium

1998 ilmestynyt Sanitarium on yksi erikoisimmista pelimatkoista, joita olen kokenut. Se on, jos ei nyt ihan kauhuklassikko, niin ainakin kulttimaineessa kaikessa outoudessaan. Valitettavasti aika ei tee sille enää oikeutta. Nykyvalossa pahiten kärsii pelin grafiikka ja äänimaailma. Tarinan kulku on kuitenkin yhä yllättävä ja sen tarjoama kokemus tuore.

Koko juttu

The Deed

The Deed

The Deedissä tehdään nimen mukaisesti yksi suuri teko, sisarmurha, ja yritetään välttää kiinni jääminen lavastamalla syylliseksi joku toinen. Tähän karmeaan ja kostonhimoiseen rooliin oli yllättävän helppo asettua, enkä kokenut sitä traumatisoivaksi. The Deed on näppärä pikkupeli, jonka konsepti edellyttää useampia pelikertoja.

Koko juttu

Overclocked: A History of Violence

Overclocked

2008 ilmestynyt Overclocked: A History of Violence ei käsittele väkivaltaisuutta niinkään toiminnallisesti kuin psykologisesta näkövinkkelistä. Se on vakava ja synkkätunnelmainen seikkailupeli, ja se sai minut miettimään aihetta ainakin puolisyvällisesti. Pelissä väkivaltaisuuden syynä näyttäytyy paitsi korkea testosteronitaso, myös tietoinen, joskin sisällöltään epäselväksi jäävä manipulaatio.

Koko juttu

Caren and the Tangled Tentacles

Caren and the Tangled Tentacles

Kasibittisille tietokoneille tehdään uusia pelejä. Totta se on: on olemassa tekijöitä, jotka ottavat vastaan haasteen luoda jotain nykynäkökulmasta arkaaiselle alustalle, eivätkä he tee sitä pelkästään nostalgiasyistä. 2015 ensi-ilmestymisen kokenut Caren and the Tangled Tentacles on esimerkki nykykoodarien taidoista. Vanhasta Commodore 64:stä saa irti ihmeitä. Uudet pelit ovat mielenkiintoinen yhdistelmä modernia suunnittelua ja erittäin ankaria teknisiä rajoituksia.

Koko juttu

The Last Door – Collector's Edition

The Last Door Collector's Edition

Nopeassa aikataulussa joukkorahoituksen turvin kehitetty The Last Door osoittautui hyväksi seikkailupelikokemukseksi. Pidin paljon sen neliosaisesta ensimmäisestä kaudesta, joka on saatavilla kokonaisuudessaan keräilyversiona. Peli kertoo sympaattisen yksinkertaisin keinoin kauhistuttavan tarinan. Inspiraatiota tähän 1800-luvulle sijoittuvaan seikkailuun ovat antaneet kauhukirjallisuuden klassikot kuten Lovecraft ja Maupassant.

Koko juttu

The Black Mirror

The Black Mirror

Vuonna 2003 ilmestynyt, tšekkiläisen Future Gamesin The Black Mirror on ihan pätevä kauhuseikkailu. Se nojaa vahvasti kauhugenrelle tyypillisiin elementteihin sekä tarinan että efektien osalta. Kaikesta näkee, että viisihenkinen tuotantotiimi on todella panostanut tähän projektiin, mutta lopputulos ei ole virheetön eikä omaperäinen.

Koko juttu

The Samaritan Paradox

The Samaritan Paradox

Huhtikuussa 2014 ilmestynyt The Samaritan Paradox on 1980-luvun Ruotsiin sijoittuva, yhteiskunnallis-moraalista teemaa käsittelevä seikkailupeli, joka on toteutettu retrotyyliin. Se on ruotsalaisen Faravid Interactiven ensimmäinen tuotanto ja sellaiseksi hyvin kunnianhimoinen ja laaja. Sitä kuitenkin vaivaa laadullinen epätasaisuus sekä tehtävissä, käsikirjoituksessa että audiovisuaalisessa toteutuksessa.

Koko juttu

Lisää pelejä

 Seuraa
    
 Blogiarkisto
Mitä, kuka?

Julius S, old school -pelaaja Pohjois-Suomen pöheiköstä. Tarinaperustaisten videopelien kohtuu(suuri)kuluttaja, joka liehuttaa mielellään indie-lippua. Motto: Paras peli ei ole se, joka pitää suurinta meteliä, vaan se joka puhuu sinulle.

Pidän myös toista blogia, joka keskittyy interaktiiviseen kirjallisuuteen ja sivuaa siten usein pelejä: Kirjallisen suunnistajan lokikirja

Top-10

(blogin arvio asteikolla 100)

  1. Valhalla and the Lord of Infinity (94)
  2. Neuromancer (92)
  3. Samorost 3 (90)
  4. This War of Mine (86)
  5. Technobabylon (84)
  6. Shadowrun Hong Kong (84)
  7. The Last Door – Collector's Edition (82)
  8. Always Sometimes Monsters (81)
  9. The Dream Machine (81)
  10. Gabriel Knight: Sins of the Fathers – 20th Anniversary Edition (80)

KAIKKI PELIT

Arvion perusteet
Pistemäärä on annettu pelikokemukselle ja pelille kokonaisuutena: se ei ole pelin eri osa-alueiden yhteenlaskettu summa tai keskiarvo. Kaikki blogissa arvioidut pelit ovat pelaamisen arvoisia, muuten ne eivät olisi täällä.

Kiinnostavaa Kickstarterissa